Αλκοόλ και γυναίκες με διαβήτη
Νέες έρευνες δείχνουν ότι η κατανάλωση μέτριας ποσότητας αλκοόλ μπορεί να προστατεύσει τις μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες από την εκδήλωση σακχαρώδους διαβήτη και καρδιακών νοσημάτων.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, γυναίκες που καταναλώνουν ένα με δύο ποτά την ημέρα μπορεί να ανταποκρίνονται καλύτερα στην ινσουλίνη, την ορμόνη που βοηθά τα κύτταρα να χρησιμοποιήσουν την γλυκόζη για παραγωγή ενέργειας. Αυτές οι γυναίκες έχουν επίσης χαμηλότερα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Τα υψηλά επίπεδα ινσουλίνης -όπως επίσης και η μειωμένη ευαισθησία στην ινσουλίνη- αποτελούν παράγοντες κινδύνου για καρδιακή νόσο και διαβήτη τύπου 2.

Τα ευρήματα αυτά μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για τις μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες, οι οποίες διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο να εμφανίσουν καρδιαγγειακά νοσήματα, υψηλά επίπεδα ινσουλίνης και μειωμένη ινσουλινοευαισθησία, σύμφωνα με τον Δρ. Michael J. Davies από το US Department of Agriculture in Beltsville, Maryland και τους συνεργάτες του.
«Πιστεύουμε ότι τα δεδομένα αυτά είναι πολύ σημαντικά γιατί μας βοηθούν να καθορίσουμε κάποιους από τους παράγοντες κινδύνου και τα οφέλη από την μέτρια κατανάλωση αλκοόλ» μας λέει ο συνεργάτης Δρ. David J. Baer που παρουσίασε τα ευρήματα από τη μελέτη, στην Ουάσιγκτον.
Στη μελέτη αυτή, σε 51 υγιείς μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες χορηγήθηκαν για διαδοχικές περιόδους 8 εβδομάδων, καθόλου αλκοόλ, ένα ποτό ημερησίως και δύο ποτά ημερησίως, σε συνδυασμό με δίαιτα προκειμένου να διατηρηθεί το σωματικό βάρος σταθερό. Τα αποτελέσματα της μελέτης ανακοινώθηκαν στο τεύχος της 15ης Μαΐου του ιατρικού περιοδικού The Journal of the American Medical Association.
Δείγματα αίματος που πάρθηκαν από τις γυναίκες αποκάλυψαν ότι τα επίπεδα ινσουλίνης έπεφταν κατά 20% περίπου με την κατανάλωση 2 ποτών ημερησίως σε σχέση με τη μη κατανάλωση. Τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων, ενός τύπου λιπιδίων που συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο καρδιακής νόσου, ήταν περίπου 10% χαμηλότερα στην ομάδα που κατανάλωνε 2 ποτά ημερησίως σε σχέση με την ομάδα που δεν κατανάλωνε καθόλου αλκοόλ.
«Άτομα με υψηλότερα επίπεδα τριγλυκεριδίων είχαν στην πραγματικότητα καλύτερη ανταπόκριση στο αλκοόλ, με μεγαλύτερη μείωση των τριγλυκεριδίων σε σύγκριση με τα άτομα που ξεκίνησαν την μελέτη με χαμηλότερα επίπεδα τριγλυκεριδίων» σημειώνει ο Δρ. Baer.
Η ευαισθησία στην ινσουλίνη αυξήθηκε κατά περίπου 7% μετά την κατανάλωση δύο ποτών, ενώ η γλυκόζη αίματος παρέμενε σταθερή ανάμεσα στις υπό μελέτη ομάδες. Δεν υπήρχαν διαφορές παρατηρούμενες σε σχέση με το σωματικό βάρος (είτε επρόκειτο για νορμοβαρή, είτε για υπέρβαρα ή παχύσαρκα άτομα).
Οι ερευνητές απέδωσαν τα ευρήματα στην δράση του αλκοόλ αλλά συμπλήρωσαν ότι μπορεί και άλλα συστατικά του κόκκινου κρασιού να παρέχουν πρόσθετη προστασία.
Οποιοδήποτε κι αν είναι το δραστικό συστατικό στο αλκοόλ, τα ευρήματα έρχονται σε συμφωνία με προηγούμενες ανακοινώσεις που είχαν επισημάνει αυξημένη ευαισθησία στην ινσουλίνη σε μη διαβητικά άτομα που κατανάλωναν μέτριες ποσότητες αλκοόλ. Οι συγγραφείς τονίζουν ότι μέχρι τώρα δεν είχε γίνει κάποια σχεδιασμένη μελέτη που να συσχετίζει την κατανάλωση αλκοόλ, την ευαισθησία στην ινσουλίνη και τα επίπεδα σακχάρου του αίματος.
SOURCE: The Journal of the American Medical Association 2002;287:2559-2562.