Η παχυσαρκία στα άτομα με Διαβήτη

Η χειρουργική αντιμετώπιση της παχυσαρκίας βελτιώνει την υγεία των ιδιαίτερα παχύσαρκων ατόμων με Διαβήτη

Ricardo Garcia

Διαβητικοί ασθενείς που υποβλήθηκαν σε μια νέου τύπου χειρουργική επέμβαση για απώλεια βάρους, βελτίωσαν σημαντικά την υγεία τους – φτάνοντας μέχρι και σε ύφεση του διαβήτη, σύμφωνα με μελέτη που διετέλεσαν ερευνητές σε νοσοκομείο της Αυστραλίας.

Η μελέτη που διεξήχθη στο Χειρουργικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Monash στο Νοσοκομείο Alfred της Μελβούρνης, κατέληξε στο ότι η απώλεια βάρους με μοντέρνα λαπαροσκοπική χειρουργική επέμβαση – που εφαρμόζεται στις ΗΠΑ από τον περασμένο χρόνο και στην Αυστραλία από το 1994 – βελτιώνει δραστικά την υγεία σε άτομα με Διαβήτη και σοβαρή παχυσαρκία. Η απώλεια βάρους με λαπαροσκοπική χειρουργική επέμβαση εκτελείται μέσω μιας πολύ μικρής (μεγέθους κλειδαρότρυπας) τομής με αποτέλεσμα να περιορίζεται ο χειρουργικός τραυματισμός κι έτσι η απώλεια αίματος και ο χρόνος ανάνηψης.

χειρουργός τοποθετεί ένα ρυθμιζόμενο «δακτυλίδι» στο πάνω μέρος του στομάχου και το προσαρμόζει εκεί. Αυτό το «δαχτυλίδι» που περιορίζει την χωρητικότητα του στομάχου μπορεί να χαλαρώσει ή να σφίξει, ανάλογα με τις ανάγκες, πολύ εύκολα στο ιατρείο. Η τοποθέτησή του έχει σαν αποτέλεσμα την απώλεια βάρους εφ’ όσον δημιουργείται το αίσθημα της πλήρωσης μετά την κατανάλωση ακόμη και πολύ μικρών γευμάτων.

Η απώλεια βάρους που προκύπτει με τον τρόπο αυτό, οδηγεί σε πλήρη ύφεση του Διαβήτη (φυσιολογικά επίπεδα σακχάρου και ινσουλίνης) σε 64% αυτών που υποβλήθηκαν στην επέμβαση και σε σημαντική βελτίωση των μέσων επιπέδων γλυκόζης σε άλλο ένα 26% των ασθενών που συμμετείχαν στη μελέτη. Επιπλέον με την διατήρηση του φυσιολογικού βάρους (για τουλάχιστον ένα χρόνο) οι ασθενείς εμφάνισαν βελτίωση των επιπέδων των τριγλυκεριδίων, της HDL χοληστερόλης, της υπέρτασης, της αϋπνίας, της κατάθλιψης και της γενικότερης ποιότητας της ζωής. Αυτός ο τύπος της χειρουργικής επέμβασης επιφέρει απώλεια βάρους που διατηρείται για μεγάλο χρονικό διάστημα, πέντε χρόνια ή και περισσότερο.

Οι ερευνητές συστήνουν την λαπαροσκοπική χειρουργική αντιμετώπιση της παχυσαρκίας σαν μια πρώιμη παρέμβαση σε άτομα με Διαβήτη που πάσχουν από σοβαρή παχυσαρκία. Η πρώιμη παρέμβαση αυξάνει την πιθανότητα ύφεσης του Διαβήτη και βοηθά έτσι στην πρόληψη των επιπλοκών.

Το περιοδικό Diabetes Care που εκδίδεται από την Αμερικανική Διαβητολογική Εταιρεία αποτελεί ένα από τα κύρια περιοδικά που ασχολούνται με την κλινική έρευνα του Διαβήτη, που αποτελεί την πέμπτη κατά σειρά σπουδαιότητας αιτία θανάτου στον κόσμο. Ο Διαβήτης αποτελεί την κύρια αιτία καρδιακής νόσου και αγγειακών εγκεφαλικών επεισοδίων όπως επίσης και την κύρια αιτία νεφρικής ανεπάρκειας, τύφλωσης και μη τραυματικών ακρωτηριασμών στους ενήλικες.