Η κατανάλωση κατεργασμένων κρεάτων αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2 στους άνδρες

Gyorgy(T1)033_large

Ακολουθώντας μια διατροφή πλούσια σε κατεργασμένα κρέατα, όπως χοτ ντόγκ, μπέικον, σαλάμι ή λουκάνικο, αυξάνει στους άνδρες σημαντικά τον κίνδυνο να αναπτύξουν διαβήτη τύπου 2, σύμφωνα με τα αποτελέσματα μεγάλης μελέτης που έγινε στις ΗΠΑ.

Τα καλά νέα είναι ότι δίαιτα πλούσια σε όσπρια, φρούτα και λαχανικά, ψάρια και πουλερικά μπορεί να προσφέρει κάποια προστασία, ανακοινώνουν οι ερευνητές στο τεύχος Μαρτίου, του ιατρικού περιοδικού Diabetes Care.

Οι ειδικοί είχαν επανειλημμένα προειδοποιήσει τους Αμερικανούς για τον κίνδυνο που διατρέχουν ακολουθώντας την λεγόμενη Δυτική δίαιτα (κατανάλωση τροφών πλούσιων σε ζωικό κρέας και περιορισμός των φρούτων και λαχανικών). Αλλά αυτή είναι η πρώτη μεγάλη μελέτη που εξετάζει την σχέση μεταξύ της κατανάλωσης των κατεργασμένων κρεάτων και του διαβήτη, σύμφωνα με τον επικεφαλής της έρευνας Δρ. Frank B. Hu, από το Harvard School of Public Health, στη Βοστώνη της Μασαχουσέτης και τους συνεργάτες του.

Ο διαβήτης τύπου 2 είναι μια μεταβολική διαταραχή κατά την οποία το σώμα δεν μπορεί πια να χρησιμοποιεί κατάλληλα την ινσουλίνη, μια παγκρεατική ορμόνη που βοηθά την είσοδο της γλυκόζης της τροφής να μπει μέσα στα κύτταρα και να χρησιμοποιηθεί σαν ενέργεια. Η κατάσταση αυτή συνδέεται πολύ στενά με την παχυσαρκία.

Στη μελέτη αυτή, οι ερευνητές από το Harvard και από το Εθνικό Ινστιτούτο Δημόσιας Υγείας και Περιβάλλοντος της Ολλανδίας βρήκαν ότι η κατανάλωση αυτού του τύπου κρέατος πέντε ή περισσότερες φορές την εβδομάδα, αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2 στους άνδρες κατά 50% περίπου.

Οι ερευνητές στήριξαν τα συμπεράσματά τους σε μια μακροχρόνια μελέτη που έγινε σε άντρες λειτουργούς υγείας στις ΗΠΑ, οι οποίοι ήταν ηλικίας από 40 μέχρι και 75 χρόνων, κατά το τέλος της μελέτης. Η ομάδα του Δρ. Hu κατέγραψε τις διαιτητικές συνήθειες και τους νεοδιαγνωσθέντες διαβητικούς ανάμεσα σε 42.504 άνδρες μεταξύ του 1986 και του 1998.

«Βρήκαμε ότι η συχνή κατανάλωση κρεάτων τύπου μπέικον και χοτ ντογκ συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 στους άνδρες» ανακοίνωσε ο Δρ. Hu.

«Αυτοί που καταναλώνουν αυτά τα είδη κρέατος δύο μέχρι τέσσερις φορές εβδομαδιαίως έχουν 35% μεγαλύτερο κίνδυνο και αυτοί που τα καταναλώνουν πέντε ή και περισσότερες φορές έχουν σχεδόν 50% μεγαλύτερο κίνδυνο» μας είπε.

Αντίθετα, μια δίαιτα πλούσια σε λινολεϊκό οξύ, ένα πολυακόρεστο λάδι που βρίσκεται σε μεγάλα ποσά σε τροφές που προέρχονται από φυτά, όπως το σογιέλειο, ηλιέλαιο κλπ προσφέρει σημαντική προστασία έναντι της νόσου. Κατά την διάρκεια της μελέτης περίπου 1.300 άνδρες ανέπτυξαν διαβήτη τύπου 2. Οι λεπτότεροι και νεότεροι άνδρες με τη μεγαλύτερη κατανάλωση τροφών πλούσιων σε λινολεϊκό οξύ, είχαν περίπου 26% μικρότερη πιθανότητα σε σχέση με αυτούς που είχαν μειωμένη κατανάλωση.

«Προκειμένου να εμποδίσουμε την εκδήλωση του διαβήτη τύπου 2, είναι σκόπιμο να περιορίσουμε την κατανάλωση τέτοιων κρεάτων» επισημαίνει ο Δρ. Hu. «Οπωσδήποτε χρειάζονται περισσότερες μελέτες για να προσδιορίσουμε τους λόγους που η κατανάλωση κατεργασμένου κρέατος αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2» πρόσθεσε.

«Από τη στιγμή που η Αμερικανική Διαβητολογική Εταιρεία συνιστά δίαιτα με χαμηλά λιπαρά για όλους τους διαβητικούς, η κατανάλωση τροφών κάθε είδους με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, όπως μπέικον, λουκάνικα και χοτ ντογκς, θα πρέπει να περιοριστεί σε μία με τρεις μερίδες εβδομαδιαίως» μας είπε η Δρ. Anne Daly.

«Η μελέτη αυτή μας οδηγεί στο να περιορίσουμε ακόμη περισσότερο την κατανάλωση αυτού του τύπου κρέατος, π.χ. μία φορά τον μήνα» προσθέτει.

SOURCE: Diabetes Care 2002;25:417-424